Dinnergruppen er en restaurantkjede med en rekke konsepter og restauranter på Østlandet. De har over tid samlet store mengder data fra kassesystemet, bookingsystemet og bestillingssystemet – alle levert av ulike leverandører. Dinnergruppen tok kontakt med oss og vår partner Experis for å få utviklet en løsning som kunne samle og integrere denne dataen på ett sted, med mål om å muliggjøre mer målrettet og effektiv markedsføring.
Løsning
For å løse dette behovet leverte vi en ende-til-ende-applikasjon med all funksjonalitet som kreves for å drive en kundeklubb med rettet markedsføring. Applikasjonen er koblet til API-ene fra samtlige systemleverandører, og henter automatisk inn data i sanntid. Enkelte API-er lot seg enkelt integrere, mens andre krevde omfattende tilpasninger – inkludert dialog med leverandørenes ledelse for å få tilgang til nødvendige tilpasninger.
Dataen fra de ulike systemene ble koblet sammen ved hjelp av kontaktinformasjon, betalingsidentifikatorer og tidspunkter, for å samle kundeprofiler så langt det lot seg gjøre. Løsningen tar også hensyn til hvilke samtykker kundene har gitt, og inkluderer en ny løsning for innhenting og lagring av samtykke.
I tillegg til datainnsamling og -integrasjon inneholder leveransen et brukergrensesnitt for de ansatte i Dinnergruppen. Der kan de enkelt undersøke individuelle kunder, se salgstall og statistikk gruppert etter tid, måltid, restaurant eller kunde, samt generere og sende ut målrettet markedsmateriell til utvalgte brukergrupper eller enkeltpersoner.
Hele systemet er naturligvis sikret med innlogging og tilgangskontroll.